Kantoren NS Reizigers Maastricht

Maatwerk in hergebruik

Naar ontwerp van Ruland Architecten zijn de imposante zolderverdiepingen op station Maastricht getransformeerd tot bijzondere kantoren voor NS Reizigers. Het interieur is een samenspel van maatwerk meubels en hergebruikte treinonderdelen passend bij de monumentale allure van het stationsgebouw.

Sinds haar ingebruikname in 1916 heeft het stationsgebouw van Maastricht veel veranderingen ondergaan. Oorspronkelijke spoorse functies zijn verdwenen en monumentale ruimten zijn niet meer toegankelijk voor het publiek. Dit was in 2016 aanleiding voor een ambitieus masterplan voor de herontwikkeling van het stationsgebouw dat Ruland Architecten met NS Stations ontwikkelde. Hierin wordt de monumentale grandeur van het oorspronkelijke ontwerp van G.W. van Heukelom hersteld en wordt ruimte gemaakt voor de reiziger in het station en aan het plein.

De herontwikkeling van de zolderverdiepingen voor de kantoren van NS Reizigers is een van de deeluitwerkingen van dit masterplan. In opdracht van NS Stations heeft Ruland Architecten twee belangrijke speerpunten gecombineerd in het nieuwe kantoor. Verschillende door het gebouw verspreide kantoorfuncties worden samengevoegd en de tot nu toe leegstaande prachtige zolderverdiepingen krijgen een nieuw gebruik. Een voorheen verborgen deel van het stationsgebouw wordt toegankelijk gemaakt.

Het versterken van de ruimtelijke architectuur van Van Heukelom is uitgangspunt in het ontwerp van Ruland Architecten. Verschillende vertrekken zijn samengevoegd tot een open en overzichtelijke verdieping. De nieuwe tussenvloer is voorzien van grote glazen puien waardoor een nieuw doorzicht op de zolderkap is ontstaan. Door het zorgvuldig detailleren van wand- en dakisolatie blijft de oude kapconstructie de hoofdrol spelen. De in het zicht gehouden installaties volgen de daklijn en worden naadloos door het glas gevoerd.

Moderne zonwering en isolatieglas zijn geïntegreerd zonder afbreuk te doen aan de klassieke kozijndetails. Op één van de wanden is een bijzondere schildering gevonden, deze is ingelijst in de nieuwe voorzetwand.

Een nieuw trappenhuis met lift geeft toegang tot de verschillende ruimtes en verdiepingen. Deze wordt direct ontsloten vanuit de passage waar een nieuwe entree in de stijl van Van Heukelom de toegang markeert.
Hergebruikte treinprullenbakken, in kleuren passend in het historisch palet, begeleiden de route omhoog. Ze weerspiegelen de eigenheid van het interieur, ontworpen in opdracht van NS Reizigers, bijzondere elementen passend in de monumentale context.

In de ruimte zelf vormt het balie- annex vitrinemeubel een welkome entree. Hier wordt de unieke collectie van conducteurs- en machinistenpetten tentoongesteld. Meubels, kasten en pantry zijn door Ruland ontworpen in lijn met de huisstijl van NS Reizigers, zonder oog te verliezen voor het monumentale karakter en de oorspronkelijke details van het station.

Met het nieuwe kantoor heeft het station een stuk van haar grandeur herwonnen. Moderne technische eisen zijn gecombineerd met een plek voor gekoesterde museumstukken en hergebruikte treinonderdelen. NS Reizigers heeft een hoogwaardig kantoor met een interieur afgestemd op haar veelzijdigheid.

LocatieMaastricht, Nederland
Metrage686 m2 bvo
Jaar2018 – 2019
StatusUitgevoerd
Opdrachtgever CascoNS Stations, Utrecht
Opdrachtgever InbouwNS Reizigers, Utrecht
ArchitectRuland Architecten, Amsterdam
ConstructeurAdviesbureau Brekelmans, Maastricht
BouwdirectieMJb groep B.V. Maastricht
Adviseurs InstallatietechniekKompas adviseurs & ingenieurs, Maastricht
Adviseurs BouwfysicaWRI, Maastricht
BouwkostenadviesBouwkostenbureau Heijneman, Nootdorp
AannemerLaudy Bouw, Sittard
InstallatiesHomij, Vianen
InterieurbouwSoons Interieurbouw BV, Schimmert
Glazen binnenwandenQbiq, Alphen aan den Rijn
FotografieJannes Linders, Rotterdam
AfbeeldingenRuland Architecten, Amsterdam