HTM Den Haag Hollands Spoor

Inpandige renovatie verdiepingen stationsgebouw

NS Stations is eigenaar van een groot aantal historische panden: van stationsgebouwen, seinhuizen en industriële werkplaatsen tot perrongebouwen en watertorens. Historische, beeldbepalende stations zoals Den Haag Hollands Spoor zijn al meer dan honderd jaar oud en functioneren nog steeds goed. NS ziet dit erfgoed als een bijzondere kans om aantrekkelijke stationsgebieden te creëren. Niet alleen door het behoud van de gebouwen maar ook om bijzondere stations zowel up-to-date te blijven maken als hun eigenheid te laten spreken.

De inpandige renovatie van de verdiepingen van het stationsgebouw Den Haag Hollands Spoor is een voor deze visie karakteristieke opgave. Het gebouw is een rijksmonument, heeft een waardering als cultureel erfgoed en behoort tot ‘De Collectie’, vijftig meest toonaangevende stations die representatief zijn voor de verschillende periodes uit de rijke geschiedenis van de Nederlandse stationsbouw.
De opdracht aan Ruland Architecten: herstel de monumentale kwaliteit, maak een hedendaags gebruik mogelijk en versterk de eigenheid van de stationslocatie.

Station Den Haag Hollands Spoor is een Rijksmonument, ontworpen door architect en spoorbouwmeester D.A.N. Margandant en is gebouwd in de periode 1888 – 1893. Het stationsgebouw heeft een centrale entree met een hoog en risalerend middendeel, met lage zijvleugels van ongelijke lengte en compositie.

De gehele begane grond wordt zeer intensief gebruikt voor winkel- en stationsfuncties. In de zijvleugel aan de linkerzijde van de stationshal bevindt zich de Koninklijke Wachtkamer. Boven de stationshal en in de rechterzijvleugel zijn kantoor- en bijeenkomstfuncties gehuisvest, waarbij de verdieping boven de stationshal bereikbaar is via de zolder van de rechter zijvleugel. De zolderverdiepingen zijn in gebruik als opslag- en techniekruimten.

Het ontwerp van Ruland Architecten is met name gericht op het creëren van overzicht en transparantie op-  en tussen de verdiepingen. De binnenruimten zijn ontdaan van niet originele invullingen waardoor oorspronkelijke plafondhoogtes, vloerniveaus en wanden hersteld zijn. Nieuwe houten puien met glas zijn geplaatst in het bestaande trappenhuis en een kruip- en sluipdoor verbinding naar de verdieping boven de stationshal is vervangen door een nieuw transparant trappenhuis.

De kwaliteit van het bestaande gebouw is hersteld door de restauratie van monumentale structuren en details. Bestaande kolommen en vloerconstructies zijn in het zicht gebracht en hersteld. Oorspronkelijke raamdetails zijn gerestaureerd. De monumentale gebouwdelen zijn naar aanleiding van het historisch kleuronderzoek.in de oorspronkelijke kleuren geschilderd.

De nieuwe invulling van het programma en de daarbij behorende techniek is verdeeld over de verdiepingen naar eigenheid van de ruimten en duidelijk vormgegeven als moderne toevoegingen. De kantoren en onderwijsruimten zijn geplaatst aan de straatkant en op perronniveau vanwege daglichttoetreding en gebruikssuitstraling. De relatief donkere techniek- en kleedruimten bevinden zich op de zolder van de rechtervleugel. De belangrijkste ontmoetingsruimte ligt boven de stationshal met grandioos uitzicht over de perrons en de sporen. Technische installaties en kabelgoten zijn als zichtwerk uitgevoerd. Systeemplafonds zijn driezijdig vrijhangend, losgehouden van de monumentale plafonds wanden en balken.

Door de constante samenwerking tussen opdrachtgever, architect en aannemer kon de kwaliteit van het gehele project constant op hoog niveau gehouden worden, van de hoofdlijnen tot op het detail. Het project kon mede hierdoor binnen een zeer korte tijdsspanne gerealiseerd worden waarbij de stations- en winkelfuncties vrijwel ongehinderd hebben kunnen functioneren. Deze door de opdrachtgever geïnitieerde gezamenlijke aanpak heeft geresulteerd in een modern kantoor met een zeer sprekende monumentale uitstraling, gevestigd op een volstrekt unieke en eigen stationslocatie.

LokatieDen Haag
Metrage1040 m2 bvo
Jaar2012 – 2013
StatusUitgevoerd
OpdrachtgeverNS Stations, Utrecht
ArchitectRuland Architecten, Amsterdam
ConstructeurBouwadviesburo Strackee BV, Amsterdam
Adviseur InstallatiesDPA Cauberg-Huygen, Amsterdam
AannemerJ.P. van Eesteren, Bunnik
Electrische installatiesVerweij Electrotechniek, Nieuwegein
Installaties WTBTechnisch Installatie Buro van Dort BV, Utrecht
HuisvestingsmanagementCBRE b.v., Amsterdam
Inrichting (meubilair vloer)Rietmeijer Concept + Interior Design, Amsterdam
FotografieJannes Linders, Rotterdam
Fotografie (uitvoering)Ruland Architecten, Amsterdam

© Ruland Architecten 2024