Lommerrijke stadsinrichting voor stationsplein Maastricht

Ruland Architecten ontwerpt een groene verblijfsruimte in de stad

In het ontwerp voor de nieuwe inrichting van het stationsplein van station Maastricht voegt Ruland Architecten een divers begroeiingsplan, historische referenties en plekken voor prettig verblijven samen tot een bijzonder plein met karakter.

Het stationsplein is sinds de oplevering in 1915 herhaaldelijk opnieuw ingericht en vormgegeven. Oorspronkelijk was het plein voorzien van met gras bezaaide plantsoenen, tegenwoordig is het vooral een grauwe stenen vlakte. Mede door de bouw van de fietskelder met bijbehorende toegang en daglichtelement oogt de verbinding met het busplein aan de noordkant en de voetgangersroute naar de stad rommelig. Aan de zuidkant van het plein zijn in de jaren ’80 groene plantsoenen voor het gebouw ‘De Colonel’ aangebracht, met een kenmerkende figuratieve invulling.

In opdracht van de gemeente Maastricht heeft Ruland Architecten een ontwerp gemaakt voor de nieuwe inrichting van het stationsplein. Directe aanleiding was de recente herontwikkeling van het stationsgebouw waarbij veel ruimtes zijn hersteld naar hun vroegere grandeur. Daarmee was het stationsplein ook toe aan een vernieuwing, passend bij het stationsgebouw.

Door het herinterpreteren van het oorspronkelijke thema van groene plantsoenen brengt Ruland Architecten weer samenhang op het plein. De bestaande groenvlakken aan de zuidkant van het plein worden aangepast en als een stempel doorgezet. De bordesranden functioneren als zitvlakken voor de pleinbezoekers. Ter hoogte van de nieuwe horecafuncties in het stationsgebouw wordt ruimte gemaakt voor terrassen. Het ontwerp wordt aan de noordzijde van het plein een beëindigd door grote boombakken en een lang doorlopend element, dat zitgelegenheid biedt aan wachtende trein- en busreizigers.

De aansluiting met de route naar het stadscentrum wordt gemaakt door het verlengen van de stadsbestrating tot op de hoofdentree van het stationsgebouw. De twee oorspronkelijke betonnen straatlantarens uit 1915 komen als accenten op deze belangrijke voetgangersroute terug. Bijzonder hieraan is dat Ruland Architecten de moderne ontwerp reproducties heeft gemaakt aan de hand van oude foto’s en tekeningen. In dit centrale deel van het plein wordt het ronde daglichtelement van de fietsenstalling omgebouwd tot bijzonder zitelement. Deze wordt afgewerkt met een natuurstenen plaat waarop de kaart van Europa is afgebeeld, met de stad Maastricht als centrum.

Voor de invulling van de groenvlakken is een ontwerp gemaakt bestaande uit divers gekleurde beplantingen en bomen die schaduw en beschutting geven aan het stationsplein. Er zijn twee subtiel verschillende varianten. In de bestaande vlakken ter hoogte van het gebouw ‘De Colonel’ blijven de groene planten van gelijke hoogte in een duidelijke kruisvorm geplant. De tussenvlakken worden opnieuw gevuld met lage en divers gekleurde bloem- en plantensoorten. Ter hoogte van het het stationsgebouw echter krijgen de vlakken een meer informeel karakter. Hier worden dezelfde planten gemixed in een wilde vorm, zonder herkenbare structuur. Hiermee weerspiegeld de beplanting de speelse architectuur van het stationsgebouw versus de strakke en rigide architecuur van het gebouw ‘De Colonel’.

Door het op moderne wijze interpreteren van historische referenties en het daarmee aanbrengen van een nieuwe structuur wordt het stationsplein van Maastricht wederom een aangename plek waar men op een prettig wijze zal verblijven. Het ontwerp van Ruland Architecten verbindt een divers stadsplein tot een samenhangend geheel met een eigen karakter, passend bij de grandeur van de stad Maastricht.

LokatieMaastricht
Metrage8622 m2 BVO
Jaar2020 –
StatusVoorlopig Ontwerp

OpdrachtgeverGemeente Maastricht
ArchitectRuland Architecten, Amsterdam
AfbeeldingenRuland Architecten, Amsterdam
BijzonderhedenVerbinding door vergroening