Station Roermond

Innoverende duurzaamheid in karaktervol erfgoed

Bij aanvang van het project was de entree van station Roermond lastig vindbaar. Via een smalle doorgang tussen twee kiosken kwam de reiziger op het perron uit. Door de vele niet-passende toevoegingen, buiten en binnen, oogde het 160 jaar oude station rommelig. En dat terwijl het één van de oudste stationsgebouwen van Nederland is. Ruland Architecten heeft een plan opgesteld om het station te herontwikkelen en gereed te maken voor toekomstig gebruik.

Door de aan- en bijgebouwen van het station te verwijderen is er meer lucht ontstaan op het perron. Reizigers lopen nu via een brede en overzichtelijke verbinding van het stationsplein en busstation naar de trein. De verschillende functies die zich in de bijgebouwen bevonden, hebben nu een plek in het hoofdgebouw gekregen. Nieuwe toegangen maken het gebouw en de verschillende ruimtes open en toegankelijk voor reizigers.

Het ontwerp brengt het stationsgebouw qua ruimtelijke structuur en architectuur terug naar de essentie en maakt deze weer zichtbaar. Zo heeft het station een nieuwe hoofdentree passend bij de bouwstijl van het gebouw, waardoor er weer evenwicht in het gevelbeeld is ontstaan. Kozijnen en houten delen zijn geschilderd in de oorspronkelijke kleur, een donkere aardetint die aansluit op de kleur van het metselwerk en de spekbanden. Het station oogt rustiger en heeft tegelijkertijd meer karakter gekregen.

In de voormalige wachtruimte 1e en 2e klasse bevindt zich nu een Stationshuiskamer. In deze ruimte bleek het stationsgebouw nog veel verborgen geheimen te hebben. Achter panelen en systeemplafonds kwamen de oorspronkelijke geornamenteerde deuren en een prachtig gedetailleerde houten kapconstructie voor de dag. Deze onderdelen zijn volledig gerestaureerd en waar nodig zijn onderdelen gereconstrueerd. De ruimte heeft een nieuwe verdiepingsvloer gekregen die ruimte biedt aan de backoffice. Door de hoge glazen pui blijft de geornamenteerde kapconstructie in zijn geheel te ervaren.

Ook de naastgelegen ruimte die oorspronkelijk dienst deed als damessalon hield een schat verborgen. Boven het systeemplafond bevond zich een geornamenteerd stucplafond dat door eerder aangebrachte installaties en plafondconstructies erg was beschadigd. Op basis van de nog aanwezige ornamenten zijn nieuwe reconstructies gemaakt waarmee uiteindelijk het hele plafond is gerestaureerd.

In beide vertrekken zijn de plafonds, deuren, kozijnen en lijsten in de oorspronkelijke kleuren geschilderd, waardoor het prettige en karakteristieke verblijfsruimtes zijn geworden.

In het stationsgebouw is extra aandacht besteed aan de energiehuishouding en installaties. Alle buitengevels en vloeren zijn geïsoleerd, de oude glas-in-loodramen hebben achterzet-beglazing en andere ramen zijn voorzien van isolerende monumentenbeglazing. Om de plafondconstructie van de ruimtes maximaal tot hun recht te laten komen is ervoor gekozen om de nieuwe installatietechniek weg te werken in de wanden en lambrisering. De nieuwe vloer is voorzien van vloerverwarming en op zolder zorgt een warmtepomp voor een duurzame energieopwekking. Hiervoor is het dak voorzien van roosters en een hijsluik en zijn de nodige constructieve voorzieningen getroffen om geluid en trilling te reduceren. Door de inpandige opstelling is het aanzicht van het stationsgebouw in stand gebleven.

Het stationsgebouw van Roermond is ontdaan van overbodige lagen en heeft daarmee de ruimte gekregen om haar karakter en architectuur te tonen. Het is een prachtig voorbeeld van hoe het moderniseren van een station met oog voor het erfgoed bijdraagt aan de beleving van de reizigers. Het station is weer het boegbeeld van de OV-poort Roermond.

LokatieRoermond, Nederland
Metrage1500 m2 bvo
Jaar2020 – 2022
StatusUitgevoerd
OpdrachtgeverNS Stations, Utrecht
ArchitectRuland Architecten, Amsterdam
Interieur StationshuiskamerCor & Partner B.V., Nieuwegein
BouwdirectieNS Stations, Utrecht
BBC Bouwmanagement, Etten-Leur
ConstructeurAdviesbureau Brekelmans, Maastricht
Adviseur InstallatiesSweegers en de Bruijn, ‘s-Hertogenbosch
Adviseur Bouwfysica Adviesbureau Peutz, Zoetermeer
AannemerHouta Bouwservice, Geldrop
InstallatiesHomij, Vianen
TES installatietechniek, Tilburg
Kleur historisch onderzoekStichting Restauratie Atelier Limburg, Maastricht
AfbeeldingenRuland Architecten, Amsterdam
NS Stations, Utrecht
© Ruland Architecten 2024